Mitä on naurujooga?

naurujooga12Naurujoogan on kehittänyt intialainen lääkäri Madan Katarian. Kirjoittaessaan nauruartikkelia intialaiseen lääkärilehteen, hän huomasi, että maassa on nauru kadoksissa. Hän alkoi etsiä naurua takaisin aluksi vitsien avulla. Vitsit eivät naurattaneet kauan, niinpä hän alkoi kehitellä naurujoogaa, jossa syvähengityksen, leikkien, arkisten askareiden ja myönteisen asenteen avulla löydetään nauru uudelleen. Aluksi Madan Katarian opetti nauruohjaajia Intiassa ja laajensi opetusta myös ulkomaille. Nykyään naurujoogataan ympäri maailmaa. Nauru auttaa poistamaan stressiä, jonka negatiiviset vaikutukset aiheuttavat mm. verenpainetta, sydänongelmia, masennusta, unettomuutta ja päänsärkyä.

Nauru auttaa parantaman immuunijärjestelmää, joka on hyvän terveyden perusta. Nauru sopii kaikille asiasta innostuneille. Lapset tai vanhukset voivat osallistua heille erityisesti suunnattuihin ryhmiin. Nauru ei sovi henkilöille, joilla on tyrä tai joilla on vasta tehty sydämen ohitusleikkaus, eikä naisille, joiden raskaus on kestänyt alle kolme kuukautta. Myöskään vaikeissa mielenterveysongelmissa, joissa ei ole lääkitystä, naurua ei suositella. Naurujoogasessio kestää n. tunnin ja on tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat lisätä omaa hyvinvointiaan myönteisellä ja hauskalla tavalla. Naurujoogassa sananmukaisesti nauretaan paljon, mutta mitään pakkoa nauruun ei ole, vaan joskus riittää vain oleskelu naurusessiossa
muiden nauraessa.

Voit tilata naurujoogaa polttareihin, läksiäisiin, synttäreille, virkistyspäiviin, mihin vain, kun kaipaat nauruenergiaa elämääsi. Katso hinta hinnastosta!

    Iloiten ikä lyhyempi
    rallatellen rattoisampi,
    itkiin ikä pitempi
    surren on aika surkeampi.

    -Larin Paraske